Nederland national football team begon op zondagavond met een WK-debuut tegen Japan. Koning Willem-Alexander en koningin Máxima waren aanwezig op het Paleis Het Loo om de wedstrijd te volgen. De koninklijke paar kreeg bijzonder bezoek van Keizer Naruhito en Keizerin Masako van Japan. Het was niet de eerste keer dat de Japanse keizerlijke paar op het paleis verbleef, twintig jaar geleden waren ze daar ook al. Koning Willem-Alexander had eerder al aangegeven dat hij de wedstrijd samen met de Japanse keizer zou volgen. Koningin Máxima vulde dat tijdens een persmoment aan met: "Met z'n tweeën, niet met het hele gezin." De wedstrijd was gezien het bezoek dat de twee hadden extra beladen. In de eerste helft waren Nederland en Japan aan elkaar gewaagd. Na rust kwam de wedstrijd los. Virgil van Dijk zette Oranje met een harde kopbal op voorsprong, maar lang kon Nederland daar niet van genieten: Keito Nakamura maakte al snel gelijk voor Japan. Daarna leek Crysencio Summerville met de 2-1 alsnog de matchwinner te worden voor Oranje. Toch sloeg Japan in de 88e minuut opnieuw toe via Koki Ogawa, waardoor beiden uiteindelijk met een punt genoegen moesten nemen. Sport en het Koninklijk Huis gaan al jaren hand in hand. Bij grote toernooien laten de Oranjes zich steevast zien op de tribunes om Nederlandse sporters aan te moedigen. Zo waren ze eerder dit jaar aanwezig bij de Olympische Spelen en staat volgende week alweer een nieuwe sporttrip op de agenda. In Texas bekijken ze de wedstrijd tussen Nederland en Zweden, waarna ook Curaçao tegen Ecuador op het programma staat.